Olasz nyelvváltozatok

Az ismeretkör: Olasz nyelvészet II.

Kredittartománya (max. 12 kr.): 8

Tantárgyai

  1. Olasz nyelvváltozatok,
  2. Olasz nyelvtörténet,
  3. A latin nyelv alapjai I.,
  4. A latin nyelv alapjai II.

(1.) Tantárgy neve: Olasz nyelvváltozatok

Kreditértéke: 3

A tantárgy besorolása: kötelező

A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 80% elmélet, 20% gyakorlat

Atanóra típusa: ea. és óraszáma: heti 2 az adott félévben,

(ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz)

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): –

Aszámonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll.

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): –

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): V.

Előtanulmányi feltételek (ha vannak): Bevezetés a romanisztikába I–II.

Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása

A kurzus célja elsősorban a mai olasz nyelv társadalmi és földrajzi tagozódásának bemutatása.

A kurzus a dialektológia, az olasz nyelvjárások vizsgálatán túl kitér az olasz nyelv regionális változatainak rövid bemutatására, illetve a rétegnyelvek, a szaknyelvek, funkcionális változatok tárgyalására. A félév során elsajátítandó ismeretek közé tartozik továbbá a beszélt és írott nyelvváltozatok jellemzőinek, sajátosságainak felvázolása.

A stúdium során a hallgatók megismerik a szociolingvisztika alapjait, a mai olasz nyelv különböző regisztereit, s megszerzett tudásukat hasznosítani tudják a tanítási folyamat megfelelő szintjein.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Berruto, Gaetano, Sociolinguistica dell'italiano contemporaneo. Roma, Carocci Editore, 2012

D’Achille, Paolo, L'italiano contemporaneo. Bologna, Il Mulino, 2010

D'Agostino, Mari, Sociolinguistica dell'Italia contemporanea. Bologna, Il Mulino, 2012

Marcato, Carla, Dialetto, dialetti e italiano. Bologna, Il Mulino, 2007

Sobrero, Alberto, Miglietta, Annarita (a cura di), Lingua e dialetto nell'Italia del duemila. Galatina, Congedo, 2006

Renzi, Lorenzo, Come cambia la lingua. L’italiano in movimento. Bologna, Il Mulino, 2012

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása

A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.

Képességei

Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert.

Attitűdje

Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját.

Autonómiája és felelőssége

Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Paolo Orrù egyetemi adjunktus, PhD

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): –

Legutóbbi frissítés: 2023. 10. 16. 15:40