Olasz nyelvtörténet

Az ismeretkör: Olasz nyelvészet II.

Kredittartománya (max. 12 kr.): 8

Tantárgyai

  1. Olasz nyelvváltozatok,
  2. Olasz nyelvtörténet,
  3. A latin nyelv alapjai I.,
  4. A latin nyelv alapjai II.

(2.) Tantárgy neve: Olasz nyelvtörténet

Kreditértéke: 3

A tantárgy besorolása: kötelező

A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 80% elmélet, 20% gyakorlat

A tanóra típusa: ea. és óraszáma: heti 2 az adott félévben,

(ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz)

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): –

A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll.

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): –

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): VI.

Előtanulmányi feltételek (ha vannak): Bevezetés a romanisztikába I–II.

Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása

Az újlatin nyelvészet mint történeti-összehasonlító tudomány. Az alapnyelv kérdése: a latin nyelv változatai; a vulgáris latin. Az újlatin nyelvek kialakulásának történeti körülményei és a változásuk irányait magyarázó feltevések. Az újlatin nyelvek mai elterjedése; nyelv és nyelvjárás; a nemzeti nyelvek létrejöttének összefüggése a művelődéstörténettel. A latintól az újlatin nyelvekig végbemenő hangtani és nyelvtani változások rövid összehasonlító áttekintése. Az olasz nyelvtörténet jelentősebb mozzanatai.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Herman J.: Vulgáris latin. Az újlatin nyelvek kialakulásának útja. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2003.

Tamás L.: Bevezetés az összehasonlító neolatin nyelvtudományba. Budapest, Tankönyvkiadó, 1969.

Renzi, Lorenzo – Andreose, Alvise: Manuale di linguistica e filologia romanza, Bologna, Il Mulino, 2009.

Patota, Giuseppe: Nuovi lineamenti di grammatica storica dell’italiano, il Mulino, Bologna, 2007.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása

A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.

Képességei

Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert.

Átlátja a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítését, működését, és ezeket a kulturális jelenségeket az európaiság kontextusában értelmezi.

Attitűdje

Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját.

Autonómiája és felelőssége

Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Paolo Orrù egyetemi adjunktus, PhD

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): –

Legutóbbi frissítés: 2023. 10. 17. 08:02