Az ismeretkör: Olasz nyelvészet II.
Kredittartománya (max. 12 kr.): 8
Tantárgyai
- Olasz nyelvváltozatok,
- Olasz nyelvtörténet,
- A latin nyelv alapjai I.,
- A latin nyelv alapjai II.
(2.) Tantárgy neve: Olasz nyelvtörténet |
Kreditértéke: 3 |
---|---|
A tantárgy besorolása: kötelező |
|
A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 80% elmélet, 20% gyakorlat |
|
A tanóra típusa: ea. és óraszáma: heti 2 az adott félévben, (ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz) Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): – |
|
A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll. Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): – |
|
A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): VI. |
|
Előtanulmányi feltételek (ha vannak): Bevezetés a romanisztikába I–II. |
Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása |
---|
Az újlatin nyelvészet mint történeti-összehasonlító tudomány. Az alapnyelv kérdése: a latin nyelv változatai; a vulgáris latin. Az újlatin nyelvek kialakulásának történeti körülményei és a változásuk irányait magyarázó feltevések. Az újlatin nyelvek mai elterjedése; nyelv és nyelvjárás; a nemzeti nyelvek létrejöttének összefüggése a művelődéstörténettel. A latintól az újlatin nyelvekig végbemenő hangtani és nyelvtani változások rövid összehasonlító áttekintése. Az olasz nyelvtörténet jelentősebb mozzanatai. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Herman J.: Vulgáris latin. Az újlatin nyelvek kialakulásának útja. Budapest, Tinta Könyvkiadó, 2003. Tamás L.: Bevezetés az összehasonlító neolatin nyelvtudományba. Budapest, Tankönyvkiadó, 1969. Renzi, Lorenzo – Andreose, Alvise: Manuale di linguistica e filologia romanza, Bologna, Il Mulino, 2009. Patota, Giuseppe: Nuovi lineamenti di grammatica storica dell’italiano, il Mulino, Bologna, 2007. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében. Képességei Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert. Átlátja a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítését, működését, és ezeket a kulturális jelenségeket az európaiság kontextusában értelmezi. Attitűdje Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját. Autonómiája és felelőssége Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait. |
Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Paolo Orrù egyetemi adjunktus, PhD |
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): – |