Olasz irodalomtörténet VI.

Az ismeretkör: Olasz irodalom II.

Kredittartománya (max. 12 kr.): 12

Tantárgyai

  1. Olasz irodalomtörténet V.,
  2. Olasz irodalomtörténet VI.,
  3. Olasz szakszöveg olvasás I.,
  4. Olasz szakszöveg olvasás II.

(2.) Tantárgy neve: Olasz irodalomtörténet VI.

Kreditértéke: 3

A tantárgy besorolása: kötelező

A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 80% elmélet, 20% gyakorlat

A tanóra típusa: ea. és óraszáma: heti 2 az adott félévben,

(ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz)

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): –

A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll.

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): évközi témakidolgozások, esszék

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): VI.

Előtanulmányi feltételek (ha vannak): Olasz irodalomtörténet V.

Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása

A kurzus az olasz irodalomtörténeti stúdiumok sorába illeszkedve, illetve azt lezárva a jelenkori, kortárs olasz irodalmát tekinti át a kultúratudomány szélesebb kontextusába ágyazva, azaz az irodalom tendenciáit, irányzatait, szerzőit és műveit tágabb összefüggésrendszerbe helyezve, aminek köszönhetően a hallgatók nemcsak a kortárs irodalomnak az irodalom- és kultúrtörténeti tradícióhoz fűződő viszonyát, a szóművészet legfontosabb irányzatait, jellemző problematikáit, szerzőit és műveit ismerhetik meg, de az irodalmi élet intézményrendszerét (pl. irodalmi díjak), mediális viszonyait (könyvkiadók, folyóiratok, az irodalom online élete, legfontosabb internetes orgánumai stb.), az irodalom és más művészetek interakcióit (pl. irodalom és film), az irodalom és a populáris kultúra jelenségének kapcsolatát (pl. bestsellerek, sztár-, generációs-, kultszerzők) is. A kurzus során megszerzett ismereteknek köszönhetően a hallgatók otthonosan tudnak mozogni a mai olasz kultúra egy jelentős rendszerében, képesek tájékozódni a mai olasz könyvpiacon, a mai olasz mediális viszonyok között, az irodalmon keresztül a mai olasz társadalom és kultúra fontos kérdéseit ismerik meg, képesek e kérdésekben véleményeket ütköztetni és önálló véleményt formálni.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Mondello, Elisabetta, La narrativa italiana degli anni Novanta, Roma, Meltemi Editore, 2004, pp. 216ISBN 978-88-8353-290-0

Wu Ming, New ItalianEpic, Torino, Einaudi, 2009, pp. 208, ISBN 9788806196783

www.wumingfoundation.com

www.carmillaonline.com

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása

A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.

Átlátja az adott újlatin nyelvhez tartozó szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.

Ismeri az adott újlatin nyelv egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) szakkifejezéseit.

Képességei

Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert.

Attitűdje

Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját.

Tudatosan képviseli az adott újlatin nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.

Autonómiája és felelőssége

Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

Hatékonyan együttműködik az adott újlatin nyelv területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi kulturális közösségekkel.

Nyitott az adott újlatin nyelv kulturális hátterére.

Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Madarász Imre habilitált egyetemi docens, CSc

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Puskás István habilitált egyetemi adjunktus, PhD

Legutóbbi frissítés: 2023. 10. 16. 15:36