Olasz irodalomtörténet V.

Az ismeretkör: Olasz irodalom II.

Kredittartománya (max. 12 kr.): 12

Tantárgyai

  1. Olasz irodalomtörténet V.,
  2. Olasz irodalomtörténet VI.,
  3. Olasz szakszöveg olvasás I.,
  4. Olasz szakszöveg olvasás II.

(1.) Tantárgy neve: Olasz irodalomtörténet V.

Kreditértéke: 3

A tantárgy besorolása: kötelező

A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 80% elmélet, 20% gyakorlat

A tanóra típusa: ea. és óraszáma: heti 2 az adott félévben,

(ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz)

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): –

A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll.

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): évközi témakidolgozások, esszék

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): V.

Előtanulmányi feltételek (ha vannak): Olasz irodalomtörténet IV.

Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása

A kurzus az olasz irodalomtörténeti stúdiumok sorába illeszkedve a klasszikus modernitás olasz irodalmát tekinti át a XX. század második feléig terjedő időszakig – a kultúratudomány szélesebb kontextusába ágyazva, azaz az irodalom tendenciáit, irányzatait, szerzőit és műveit tágabb összefüggésrendszerbe helyezve. A tantárgy a vizsgált korszak legfontosabb irányzatait, tendenciát, problematikáit követi nyomon (jelentős szerzők és alkotások bemutatásán keresztül), mint például a nemzeti irodalom és az olasz egység kérdése, a lokális hagyományok reprezentációja, az irodalom mint a nemzeti és lokális identitás megjelenítője és formálója, a társadalmi-politikai problémák megjelenése az irodalomban (Észak-Dél problematikája), a nyugati modernitás fő kérdéseinek megjelenése az olasz irodalomban (a személyiség kérdése, az egzisztencializmus, a szöveg és szerző, a szöveg és befogadó viszonyainak problematizálódása stb.). A hallgatók a kurzus során nem csak irodalom- és kultúrtörténeti informatív tudást szereznek, de fejlesztik szövegelemzési kompetenciáikat is, illetve a nyugati modernitás legfontosabb kérdéseinek megismerése által a kultúrtörténet más területein is hasznosítható szempontokat, tudást szereznek.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Moderno e modernità: la letteratura italiana, Roma, 2009, online kiadás: http://www.italianisti.it/Atti-di-Congresso?pg=cms&ext=p&cms_codsec=14&cms_codcms=182 (letöltés: 2014.08.20.)

Sorrentino, Alessandra, Luigi Pirandello e l’altro, Roma, Carocci, 2014, pp. 144, ISBN 9788843071586

Gordon, Robert S. C., Pasolini: Forms of Subjectivity, Oxford, Oxford University, 1996, pp.344, ISBN 0-19-815905-6.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása

A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.

Átlátja az adott újlatin nyelvhez tartozó szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.

Ismeri az adott újlatin nyelv egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) szakkifejezéseit.

Képességei

Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert.

Attitűdje

Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját.

Tudatosan képviseli az adott újlatin nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.

Autonómiája és felelőssége

Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

Hatékonyan együttműködik az adott újlatin nyelv területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi kulturális közösségekkel.

Nyitott az adott újlatin nyelv kulturális hátterére.

Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Madarász Imre habilitált egyetemi docens, CSc

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Puskás István habilitált egyetemi adjunktus, PhD

Legutóbbi frissítés: 2023. 10. 16. 15:34