Az ismeretkör: Olasz irodalom I.
Kredittartománya (max. 12 kr.): 12
Tantárgyai
- Olasz irodalomtörténet I.,
- Olasz irodalomtörténet II.,
- Olasz irodalomtörténet III.,
- Olasz irodalomtörténet IV.
(1.) Tantárgy neve: Olasz irodalomtörténet I. |
Kreditértéke: 3 |
---|---|
A tantárgy besorolása: kötelező |
|
A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 80% elmélet, 20% gyakorlat |
|
A tanóra típusa: ea. és óraszáma: heti 2 az adott félévben, (ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz) Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): – |
|
A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll. Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): évközi témakidolgozások, esszék |
|
A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): I. |
|
Előtanulmányi feltételek (ha vannak): – |
Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása |
---|
Az itáliai középkor kultúrája. Az olasz irodalom születése. Duecento. Vallásos költészet (ferences líra stb.), világi poézis (poesia giullaresca stb.). Költőiskolák (szicíliai és toszkán iskola, dolce stil nuovo stb.). Próza. Trecento. A prehumanizmus fogalma. Dante. Petrarca. Boccaccio. Divina Commedia, Canzoniere, Decameron: mű- és szövegelemzések. Olasz nyelven. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Francesco Flora: Storia della letteratura italiana, vol. I. Dal Medio Evo alla fine del Trecento Mondadori, Milano, 1966 ISBN nélkül Madarász Imre: Az olasz irodalom története, Nemzeti Tankönyvkiadó, Budapest, 1993 ISBN 963 18 5231 8 Enrico Malato: Dante, Salerno Editrice, Roma, 1999 ISBN 88-8402-284-3 Marco Ariani: Petrarca, Salerno Editrice, Roma, 1999 ISBN 88-8402-275-4 Lucia Battaglia Ricci: Bocciaccio, Salerno Editrice, Roma, 2000 ISBN 88-8402-291-6 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében. Átlátja az adott újlatin nyelvhez tartozó szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait. Ismeri az adott újlatin nyelv egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) szakkifejezéseit. Képességei Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert. Attitűdje Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját. Tudatosan képviseli az adott újlatin nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit. Autonómiája és felelőssége Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait. Hatékonyan együttműködik az adott újlatin nyelv területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi kulturális közösségekkel. Nyitott az adott újlatin nyelv kulturális hátterére. |
Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Madarász Imre habilitált egyetemi docens, CSc |
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Puskás István habilitált egyetemi adjunktus, PhD |