Tantárgy neve: Kultúrtörténeti ismeretek |
Kreditértéke: 16 (3+3+2+2+2+2+2) |
---|---|
A tantárgy besorolása: kötelező |
|
A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 50% elmélet, 50% gyakorlat |
|
A tanóra típusa: ea. és gyak. és óraszáma: heti 2 az adott félévben, (ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: …) Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): – |
|
A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll. és gyj. Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): – |
|
A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): I., II., III., IV. |
|
Előtanulmányi feltételek (ha vannak): – |
Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása |
---|
A tantárgy célja a hallgatók számára a térség kultúrájával kapcsolatos átfogó, komplex, multidiszciplináris ismeretek nyújtása, melynek része a mediterrán Európa kultúrtörténete, csakúgy mint a jelenkor kultúrája, annak lokális, társadalmi változatai. A tantárgy a tradicionális tantárgyi-tudományos kereteket tágítva, újrarendezve tárgyalja e jelenségeket: az írott kultúrán az írásosság különféle fajtáit érti, nem csak a szépirodalmat. A művészeti ágak bemutatása első sorban a jelenkorra, a közelmúltra koncentrálva ad az általános műveltséghez fontos információkat, a tételes művészettörténet helyett a térség európai mértékben mérve legjelentősebb produktumait mutatja be. A tantárgy külön kiemeli az egyes nemzetek, illetve a térség számára fontos emlékezethelyek vizsgálatát – e szempont a kultúrának és a kultúrtörténetnek az adott közösségek élete szempontjából legfontosabb elemeit emeli ki. A nyelvtörténet kontrasztív módon mutatja be az újlatin nyelvek csoportjának közös gyökereit, segít abban, hogy e nyelvek „átjárhatóbbá” váljanak a hallgatók számára. Meghirdetésre kerülő kurzusok: A mediterrán Európa írott kultúrája I–II.; Művészetek a mediterrán Európában I–II.; Az újlatin nyelvek története; A régió mai kultúrájának változatai; Kulturális emlékezethelyek. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Nora, Pierre, Emlékezet és történelem közt. Napvilág Kiadó, Budapest, 2010. Assmann, Jan, A kulturális emlékezet. Atlantisz Kiadó, Budapest, 2004. Charmain Lee, Sabrina Galano, Introduzione alla linguistica romanza, Carocci, Roma, 2005. Gombrich, Ernst H., A művészet története. Glória Könyvkiadó, Budapest, 2005. Renzi L., Anreose A, Manuale di linguistica e filogia romanza. il Mulino, Bologna, 2009. Di Girolamo C., La letteratura romanza medievale. il Mulino, Bologna, 1994. Histoire de l'art. Larousse, Paris, 1991. Tamás Lajos: Bevezetés az összehasonlító neolatin nyelvtudományba. Tankönyvkiadó, Budapest, 1978. A világ nyelvei. szerk. Fodor István, Akadémiai Kiadó, Budapest, 2000. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében. Átlátja az adott újlatin nyelvhez tartozó szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait. Képességei Átlátja a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítését, működését, és ezeket a kulturális jelenségeket az európaiság kontextusában értelmezi. Attitűdje Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját. Képviseli a magyar és az európai identitás vallási, társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét. Törekszik szakmai hivatástudatának kialakítására és önképzésre. Autonómiája és felelőssége Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait. Hatékonyan együttműködik az adott újlatin nyelv területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi kulturális közösségekkel. Nyitott az adott újlatin nyelv kulturális hátterére. |
Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Puskás István habilitált egyetemi adjunktus, PhD |
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Marádi Krisztina egyetemi adjunktus, PhD; dr. Nagy Andrea habilitált egyetemi docens, PhD; dr. Száraz Orsolya egyetemi adjunktus, PhD |