Az ismeretkör: Országismeret
Kredittartománya (max. 12 kr.): 12
Tantárgyai
- Általános országismeret I.,
- Általános országismeret II.,
- Olasz történelem I.,
- Olasz történelem II.
(3–4.) Tantárgy neve: Olasz történelem I–II. |
Kreditértéke: 6 (3+3) |
---|---|
A tantárgy besorolása: kötelező |
|
A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 20% elmélet, 80% gyakorlat |
|
A tanóra típusa: gyak. és óraszáma: heti 2 az adott félévben, (ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz) Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): – |
|
A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): gyj. Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): évközi témakidolgozások, esszék |
|
A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): III–IV. |
|
Előtanulmányi feltételek (ha vannak): Általános országismeret I–II. |
Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása |
---|
Az olasz történelem főbb történelmi folyamatainak, eseményeinek és személyiségeinek bemutatása, külön figyelmet szentelve a történelmi összefüggések kiemelésére.
A tantárgy célja – az olasz történelemmel kapcsolatos alapvető ismeretek gyarapításán túl – a történelmi szakszókincs megalapozása, illetve bővítése, továbbá a célnyelvi kultúra közvetítésének terén való képesség előmozdítása, valamint a kultúrák közötti közvetítés és az interkulturális kompetencia fejlesztése. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Olivieri, Mario: Compendio della storia d'Italia. Perugia, s. d., Benucci. Cogoi, Giancarlo: Lineamenti di storia del Risorgimento italiano. Debrecen, 1997, Kossuth Egyetemi Kiadó. Cogoi, Giancarlo: Lineamenti di storia del Regno d'Italia 1861–1914. Debrecen, 1998, Kossuth Egyetemi Kiadó. Guerri, Giordano Bruno: Fascisti. Gli italiani di Mussolini. Il regime degli italiani. Milano, 1996, Mondadori. Mammarella, Giuseppe: L'Italia contemporanea 1943–2011. Bologna, 2012, il Mulino. |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében. Átlátja az adott újlatin nyelvhez tartozó szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait. Képességei Átlátja a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítését, működését, és ezeket a kulturális jelenségeket az európaiság kontextusában értelmezi. Attitűdje Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját. Képviseli a magyar és az európai identitás vallási, társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét. Törekszik szakmai hivatástudatának kialakítására és önképzésre. Autonómiája és felelőssége Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait. Hatékonyan együttműködik az adott újlatin nyelv területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi kulturális közösségekkel. Nyitott az adott újlatin nyelv kulturális hátterére. |
Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Pete László habilitált egyetemi docens, PhD |
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): – |