Olasz történelem I–II.

Az ismeretkör: Országismeret

Kredittartománya (max. 12 kr.): 12

Tantárgyai

  1. Általános országismeret I.,
  2. Általános országismeret II.,
  3. Olasz történelem I.,
  4. Olasz történelem II.

(3–4.) Tantárgy neve: Olasz történelem I–II.

Kreditértéke: 6 (3+3)

A tantárgy besorolása: kötelező

A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 20% elmélet, 80% gyakorlat

A tanóra típusa: gyak. és óraszáma: heti 2 az adott félévben,

(ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz)

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): –

A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): gyj.

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): évközi témakidolgozások, esszék

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): III–IV.

Előtanulmányi feltételek (ha vannak): Általános országismeret I–II.

Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása

Az olasz történelem főbb történelmi folyamatainak, eseményeinek és személyiségeinek bemutatása, külön figyelmet szentelve a történelmi összefüggések kiemelésére.

  1. félév: Itália a középkorban és a modern korban: a Római Birodalom válsága és bukása; gót uralom és bizánci fennhatóság; a longobárdok; Nagy Károly Szent Római Birodalma; a normannok; az Itáliai Királyság; a feudális rendszer; a Német-Római Birodalom itáliai jelenléte; a pápaság; a "Comune"; a "signoria" (Milano, Ferrara, Urbino, Mantova, Verona, Padova, Ravenna, Rimini, Firenze); az Anjouk Dél-Itáliában; a Pápaság (Avignone); az itáliai fejedelemségek; a francia–Habsburg háború Itáliában; a spanyol uralom; az osztrák befolyás.
  2. félév: a Risorgimento és az egyesített Olaszország története: Itália a napóleoni korszakban; restauráció; a karbonárók és felkeléseik; radikálisok és mérsékeltek; az 1848/1849. évi forradalmak és az I. függetlenségi háború; Piemont és Cavour; a II. függetlenségi háború; Garibaldi és a dél-itáliai hadjárat; a Jobboldal kormányzása; a Baloldal kormányzása; Crispi és a századforduló válsága; a Giolitti-korszak; Olaszország az I. világháborúban; válság és Mussolini hatalomra jutása; a fasizmus évtizedei; Olaszország a II. világháborúban; a köztársaság első évei; a centrizmus évtizede; a közép-bal kormányzás tizenöt éve; az utóbbi évtizedek és az I. köztársaság válsága.

A tantárgy célja – az olasz történelemmel kapcsolatos alapvető ismeretek gyarapításán túl – a történelmi szakszókincs megalapozása, illetve bővítése, továbbá a célnyelvi kultúra közvetítésének terén való képesség előmozdítása, valamint a kultúrák közötti közvetítés és az interkulturális kompetencia fejlesztése.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Olivieri, Mario: Compendio della storia d'Italia. Perugia, s. d., Benucci.

Cogoi, Giancarlo: Lineamenti di storia del Risorgimento italiano. Debrecen, 1997, Kossuth Egyetemi Kiadó.

Cogoi, Giancarlo: Lineamenti di storia del Regno d'Italia 1861–1914. Debrecen, 1998, Kossuth Egyetemi Kiadó.

Guerri, Giordano Bruno: Fascisti. Gli italiani di Mussolini. Il regime degli italiani. Milano, 1996, Mondadori.

Mammarella, Giuseppe: L'Italia contemporanea 1943–2011. Bologna, 2012, il Mulino.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása

A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.

Átlátja az adott újlatin nyelvhez tartozó szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.

Képességei

Átlátja a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítését, működését, és ezeket a kulturális jelenségeket az európaiság kontextusában értelmezi.

Attitűdje

Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját.

Képviseli a magyar és az európai identitás vallási, társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét.

Törekszik szakmai hivatástudatának kialakítására és önképzésre.

Autonómiája és felelőssége

Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

Hatékonyan együttműködik az adott újlatin nyelv területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi kulturális közösségekkel.

Nyitott az adott újlatin nyelv kulturális hátterére.

Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Pete László habilitált egyetemi docens, PhD

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): –

Legutóbbi frissítés: 2023. 10. 16. 15:37