Az ismeretkör: Olasz irodalom I.
Kredittartománya (max. 12 kr.): 12
Tantárgyai
- Olasz irodalomtörténet I.,
- Olasz irodalomtörténet II.,
- Olasz irodalomtörténet III.,
- Olasz irodalomtörténet IV.
(4.) Tantárgy neve: Olasz irodalomtörténet IV. |
Kreditértéke: 3 |
---|---|
A tantárgy besorolása: kötelező |
|
A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 80% elmélet, 20% gyakorlat |
|
A tanóra típusa: ea. és óraszáma: heti 2 az adott félévben, (ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz) Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): – |
|
A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll. Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): évközi témakidolgozások, esszék |
|
A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): IV. |
|
Előtanulmányi feltételek (ha vannak): Olasz irodalomtörténet III. |
Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása |
---|
Az egyesített Olaszország első évtizedeinek irodalma. Klasszicizmus, nemzeti költészet: Carducci. Nevelődési és gyermekirodalom: Collodi, De Amicis. Verizmus: Verga, Capuana, De Roberto stb. Századvégi próza: Fogazzaro, De Marchi stb. Dekadentizmus: Scapigliatura, D’Annunzio, Pascoli, Crepuscolarismo, Gozzano. Olasz nyelven. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Benedetto Croce: Storia d’Italia dal 1871 al 1915, Adelphi, Milano, 1991, ISBN 88-459-0872-0 Benedetto Croce: La letteratura della nuova Italia 1-6. Laterza, Roma–Bari, 1973–1974. ISBN nélkül Aldo A. Mola: Giosue Carducci, Bompiani, Milano, 2006 ISBN 88-452-5747-9 Luigi Russo: Giovanni Verga, Laterza, Roma–Bari, 1983 ISBN nélkül Carlo Salinari: Miti e coscienza del decadentismo italiano, Feltrinelli, Milano, 1982 ISBN nélkül |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében. Átlátja az adott újlatin nyelvhez tartozó szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait. Ismeri az adott újlatin nyelv egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) szakkifejezéseit. Képességei Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert. Attitűdje Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját. Tudatosan képviseli az adott újlatin nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit. Autonómiája és felelőssége Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait. Hatékonyan együttműködik az adott újlatin nyelv területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi kulturális közösségekkel. Nyitott az adott újlatin nyelv kulturális hátterére. |
Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Madarász Imre habilitált egyetemi docens, CSc |
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Puskás István habilitált egyetemi adjunktus, PhD |