Olasz irodalomtörténet III.

Az ismeretkör: Olasz irodalom I.

Kredittartománya (max. 12 kr.): 12

Tantárgyai

  1. Olasz irodalomtörténet I.,
  2. Olasz irodalomtörténet II.,
  3. Olasz irodalomtörténet III.,
  4. Olasz irodalomtörténet IV.

(3.) Tantárgy neve: Olasz irodalomtörténet III.

Kreditértéke: 3

A tantárgy besorolása: kötelező

A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 80% elmélet, 20% gyakorlat

A tanóra típusa: ea. és óraszáma: heti 2 az adott félévben,

(ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz)

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): –

A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll.

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): évközi témakidolgozások, esszék

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): III.

Előtanulmányi feltételek (ha vannak): Olasz irodalomtörténet II.

Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása

A Fény Századától a Risorgimento koráig. Felvilágosodás és romantika: folytonosság és fordulat. Klasszicizmus. Az európai felvilágosodás filozófiája. Itáliai előfelvilágosodás (Vico, Giannone). Nápolyi felvilágosodás (Genovesi, Filangieri, Cuoco). Milánói felvilágosodás (Beccaria, P. és A. Verri, Il Caffè). Goldoni. Parini. Alfieri. A preromantika fogalma. Romantika és Risorgimento. Foscolo. Leopardi. Manzoni. A Risorgimento gondolkodói (Mazzini, Gioberti), emlékírói (Pellico, garibaldisták stb.). A romantika polémiái, poétikája, poézise. Műfajok (hazafias és dialektális líra, történelmi regény stb.). Nievo. De Sanctis. Olasz nyelven.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Franco Venturi: Settecento riformatore. Da Muratori a Beccaria, Einaudi, Torino, 1969 ISBN nélkül

Madarász Imre: Vittorio Alfieri életműve felvilágosodás és Risorgimento, klasszicizmus és romantika között. Hungarovox, Budapest, 2004, ISBN 963 9292 80 X

Mario Puppo: Il romanticismo, Studium, Roma, 1979, ISBN nélkül

Gino Tellini: Manzoni, Salerno editrice, Roma, 2007, ISBN 978-88-8402-572-2 [BNI] 61-1980

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása

A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.

Átlátja az adott újlatin nyelvhez tartozó szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.

Ismeri az adott újlatin nyelv egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) szakkifejezéseit.

Képességei

Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert.

Attitűdje

Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját.

Tudatosan képviseli az adott újlatin nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.

Autonómiája és felelőssége

Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

Hatékonyan együttműködik az adott újlatin nyelv területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi kulturális közösségekkel.

Nyitott az adott újlatin nyelv kulturális hátterére.

Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Madarász Imre habilitált egyetemi docens, CSc

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Puskás István habilitált egyetemi adjunktus, PhD

Legutóbbi frissítés: 2023. 10. 16. 15:42