Az ismeretkör: Olasz nyelvészet II.
Kredittartománya (max. 12 kr.): 8
Tantárgyai
- Olasz nyelvváltozatok,
- Olasz nyelvtörténet,
- A latin nyelv alapjai I.,
- A latin nyelv alapjai II.
(1.) Tantárgy neve: Olasz nyelvváltozatok |
Kreditértéke: 3 |
---|---|
A tantárgy besorolása: kötelező |
|
A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 80% elmélet, 20% gyakorlat |
|
Atanóra típusa: ea. és óraszáma: heti 2 az adott félévben, (ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz) Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): – |
|
Aszámonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll. Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): – |
|
A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): V. |
|
Előtanulmányi feltételek (ha vannak): Bevezetés a romanisztikába I–II. |
Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása |
---|
A kurzus célja elsősorban a mai olasz nyelv társadalmi és földrajzi tagozódásának bemutatása. A kurzus a dialektológia, az olasz nyelvjárások vizsgálatán túl kitér az olasz nyelv regionális változatainak rövid bemutatására, illetve a rétegnyelvek, a szaknyelvek, funkcionális változatok tárgyalására. A félév során elsajátítandó ismeretek közé tartozik továbbá a beszélt és írott nyelvváltozatok jellemzőinek, sajátosságainak felvázolása. A stúdium során a hallgatók megismerik a szociolingvisztika alapjait, a mai olasz nyelv különböző regisztereit, s megszerzett tudásukat hasznosítani tudják a tanítási folyamat megfelelő szintjein. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
Berruto, Gaetano, Sociolinguistica dell'italiano contemporaneo. Roma, Carocci Editore, 2012 D’Achille, Paolo, L'italiano contemporaneo. Bologna, Il Mulino, 2010 D'Agostino, Mari, Sociolinguistica dell'Italia contemporanea. Bologna, Il Mulino, 2012 Marcato, Carla, Dialetto, dialetti e italiano. Bologna, Il Mulino, 2007 Sobrero, Alberto, Miglietta, Annarita (a cura di), Lingua e dialetto nell'Italia del duemila. Galatina, Congedo, 2006 Renzi, Lorenzo, Come cambia la lingua. L’italiano in movimento. Bologna, Il Mulino, 2012 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében. Képességei Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert. Attitűdje Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját. Autonómiája és felelőssége Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait. |
Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Paolo Orrù egyetemi adjunktus, PhD |
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): – |