Olasz szintaxis I–II.

Az ismeretkör: Olasz nyelvészet I.

Kredittartománya (max. 12 kr.): 12

Tantárgyai

  1. Olasz leíró nyelvtan I.,
  2. Olasz leíró nyelvtan II.,
  3. Olasz szintaxis I.,
  4. Olasz szintaxis II.

(3–4.) Tantárgy neve: Olasz szintaxis I–II.

Kreditértéke: 6 (3+3)

A tantárgy besorolása: kötelező

A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 80% elmélet, 20% gyakorlat

A tanóra típusa: ea. és óraszáma: heti 2 az adott félévben,

(ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz)

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): –

A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll.

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): –

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): III., IV.

Előtanulmányi feltételek (ha vannak): Bevezetés a romanisztikába I–II.

Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása

Az előadás célja átfogó képet kialakítani a mai olasz nyelv rendszeréről, a már létező nyelvtani tudás áttekintése, rendszerezése, ill. bővítése speciális esetekkel. Az aktuális nyelvi norma határainak tudatosítása, a mai nyelvállapot szerinti határesetek tárgyalása. A kurzus a tradicionális leírás mellett kitér a modern nyelvtani, illetve ahol lehetséges a kontrasztív megközelítésre is. A kurzus során a nyelvészet egyik alapvető területének vizsgálatára kerül sor: szintaxis. A szintaxis tárgyalása során az egyszerű és az összetett mondat megalkotására vonatkozó alapvető szabályok bemutatásán túl helyet kap a hagyományosabb (funzionale) és az innovatívabb (valenziale) megközelítés is.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Sobrero, Alberto A. (a cura di): Introduzione all’italiano contemporaneo, vol. I: le strutture, Laterza, Roma-Bari, 1998.

Aprile, Marcello, Dalle parole ai dizionari, il Mulino, Bologna, 2015.

Salvi, Giampaolo –Vanelli, Laura: Nuova grammatica italiana,Il Mulino, Bologna, 2004.

La Fauci, Nunzio: Compendio di sintassi italiana, il Mulino, Bologna, 2009.

Dardano, Maurizio – Trifone, Pietro: Grammatica italiana con nozioni di linguistica, Zanichelli, Bologna, 1995.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása

A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.

Képességei

Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert.

Attitűdje

Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját.

Autonómiája és felelőssége

Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Paolo Orrù egyetemi adjunktus, PhD

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): –

Legutóbbi frissítés: 2023. 10. 17. 08:01