Bevezetés a bölcsészettudományok módszertanába I–II.

Az ismeretkör: Bevezető ismeretek

Kredittartománya (max. 12 kr.): 8

Tantárgyai:

  1. Bevezetés a bölcsészettudományok módszertanába I.,
  2. Bevezetés a bölcsészettudományok módszertanába II.,
  3. Bevezetés a romanisztikába I.,
  4. Bevezetés a romanisztikába II.

(1–2.) Tantárgy neve: Bevezetés a bölcsészettudományok módszertanába I–II.

Kreditértéke: 4 (2+2)

A tantárgy besorolása: kötelező

A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 20% elmélet, 80% gyakorlat

A tanóra típusa: gyak. és óraszáma: heti 2 az adott félévben,

(ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz)

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): –

A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): gyj.

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): évközi témakidolgozások, esszék

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): I., II.

Előtanulmányi feltételek (ha vannak):

Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása

A bölcsészettudományi, elsősorban nyelvtudományi és irodalomtudományi kutatások metodológiája. Szakspecifikusság és interdiszciplinaritás. Hagyományos és új módszertani elemek. Az italianisztika multidimenzionalitása. Az italianisztikai kutatások kapcsolatai a fentiekkel. Komparatisztika, komparatisztikák. Magyar italianisztika. Irányzatok, módszerek, szerzők, művek dolgozatok készítése és megvitatása. Metodológiai viták, eszmecserék.

A tudományos kutatáshoz szükséges bibliográfiakészítés és forrásismeret. A nyelvészeti kutatások alapjai: adatbázis meghatározása és használandó eszközök. A kutatómunka etikai kérdései.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

Umberto Eco: Come si fa una tesi di laurea, Bompiani, Milano, 2013, ISBN 9788845274893

René Wellek – Austin Warren: Az irodalom elmélete, Osiris, Budapest, 2002, ISBN 963 389 192 2

Szerdahelyi István: Irodalomelméleti enciklopédia, Eötvös József Könyvkiadó, Budapest, 1995, ISBN 963 85 348 0 X

Bussmann, Hadumod: Routledge Dictionary of Language and Linguistics, Routledge, London and New York, 1996.

Riccio, Anna: Gli strumenti per la ricerca linguistica: corpora, dizionari e database, Carocci, Roma, 2016.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

Tudása

A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.

Átlátja az adott újlatin nyelvhez tartozó szövegek és kulturális jelenségek befogadásának bevett eljárásait, az értelmezés szakmailag elfogadott kontextusait.

Ismeri az adott újlatin nyelv egyes területeinek (irodalom-, nyelv- és kultúratudomány) szakkifejezéseit.

Képességei

Az adott újlatin nyelvhez és kultúrához kapcsolódóan kiválasztja és alkalmazza a szakmai problémának megfelelő nyelvészeti, irodalomtudományi vagy kultúratudományi módszert.

Az adott műfaj szabályrendszerének megfelelően, közérthetően, választékos stílusban ír és beszél az adott újlatin nyelven, világos, részletes szövegeket alkot különféle témában, különösen az adott újlatin nyelv kulturális témaköreivel kapcsolatosan.

Attitűdje

Hitelesen közvetíti az adott újlatin nyelv nyelvészeti, irodalom- és kultúratudományi, történelmi gondolkodásmódját.

Tudatosan képviseli az adott újlatin nyelvterület nyelvi és kommunikációs normáit.

Mérlegeli a problémák sokoldalú módszertani megközelítésének lehetőségét.

Autonómiája és felelőssége

Tudatosan képviseli azon módszereket, amelyekkel az adott újlatin nyelv és kultúra területén dolgozik, és elfogadja más tudományágak eltérő módszertani sajátosságait.

Hatékonyan együttműködik az adott újlatin nyelv területéhez kapcsolódó hazai és nemzetközi kulturális közösségekkel.

Nyitott az adott újlatin nyelv kulturális hátterére.

Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Paolo Orrù egyetemi adjunktus, PhD

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Madarász Imre habilitált egyetemi docens, CSc

Legutóbbi frissítés: 2023. 10. 17. 08:12