Az ismeretkör: Olasz nyelvészet II.
Kredittartománya (max. 12 kr.): 8
Tantárgyai
- Olasz nyelvváltozatok,
- Olasz nyelvtörténet,
- A latin nyelv alapjai I.,
- A latin nyelv alapjai II.
(3–4.) Tantárgy neve: A latin nyelv alapjai I–II. |
Kreditértéke: 2 (1+1) |
---|---|
A tantárgy besorolása: kötelező |
|
A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 20% elmélet, 80% gyakorlat |
|
A tanóra típusa: gyak. és óraszáma: heti 2 az adott félévben, (ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz) Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): – |
|
A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll. Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): – |
|
A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): I., II. |
|
Előtanulmányi feltételek (ha vannak): – |
Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása |
---|
Célkitűzés: a latin nyelv alapjainak elsajátítása; antik kultúrtörténeti ismeretek bővítése; a mai olasz nyelvben továbbélő latin kifejezések vizsgálata. Elsajátítandó latin alaktani ismeretek: főnév (I–V. declinatio); melléknév, melléknévfokozás; számnév; névmás, névmási ragozás; határozó képzése és fokozása; ige (I–IV. coniugatio); igenevek; elöljárószók. Kultúrtörténet: görög-latin mitológia; szállóigék; latinizmusok. A feldolgozás módja: latin kifejezések, mondatok és rövidebb szövegek közös fordítása, nyelvtani elemzése; a vizsgált szövegekhez kötődő kultúrtörténeti ismeretek megbeszélése; a latin szókincs és nyelvi szerkezetek olasz továbbélésének vizsgálata. |
A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN) |
"Dicta aurea" (Aranymondások). Latin közmondás- és feladatgyűjtemény. Összeállította: Gulyás Istvánné és Muhari Katalin. Budapest, 1987, Tankönyvkiadó. Győri Gyula: Ariadné fonala. Naponta megidézett antik hősök. Budapest, 1992, Tankönyvkiadó. ISBN 963 18 4862 0 Marcello Craveri: Guida all'apprendimento del Latino. Volume I. Morfologia. Calvizzano, 1997, Il Girasole. Cesare Marchi: Siamo tutti latinisti. Tutte le parole latine che usiamo senza saperlo. Milano, 1997, Rizzoli. ISBN 88-17-11560-6 |
Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul |
Tudása A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében. Képességei Értelmezi az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségeket és azok történeti beágyazottságát, képes az adott újlatin nyelvet elhelyezni a világ nyelvei közt. Attitűdje Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak. Képviseli a magyar és az európai identitás vallási, társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét. Elfogadja és a gyakorlatban is megvalósítja az egészségmegőrző szemléletet és életvitelt. Autonómiája és felelőssége Az adott újlatin nyelv és kultúra területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében is. Nyitott az adott újlatin nyelv kulturális hátterére. |
Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Pete László habilitált egyetemi docens, PhD |
Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): – |