Általános országismeret I–II.

Az ismeretkör: Országismeret

Kredittartománya (max. 12 kr.): 12

Tantárgyai

  1. Általános országismeret I.,
  2. Általános országismeret II.,
  3. Olasz történelem I.,
  4. Olasz történelem II.

(1–2.) Tantárgy neve: Általános országismeret I–II.

Kreditértéke: 6 (3+3)

A tantárgy besorolása: kötelező

A tantárgy elméleti vagy gyakorlati jellegének mértéke, „képzési karaktere”: 80% elmélet, 20% gyakorlat

A tanóra típusa: ea. és óraszáma: heti 2 az adott félévben,

(ha nem (csak) magyarul oktatják a tárgyat, akkor a nyelve: olasz)

Az adott ismeret átadásában alkalmazandó további (sajátos) módok, jellemzők (ha vannak): –

A számonkérés módja (koll. / gyj. / egyéb): koll.

Az ismeretellenőrzésben alkalmazandó további (sajátos) módok (ha vannak): évközi témakidolgozások, esszék

A tantárgy tantervi helye (hányadik félév): I., II.

Előtanulmányi feltételek (ha vannak): –

Tantárgy-leírás: az elsajátítandó ismeretanyag tömör, ugyanakkor informáló leírása

  1. félév: Olaszország természeti földrajza és klimatikus viszonyai; az ország áttekintése (népesség, településszerkezet, közlekedés stb.) és az egyes tartományok részletes bemutatása (történelem, gazdasági jellemzők, etnikai összetétel, főbb városok és látnivalók, természeti és művészeti kincsek, magyar emlékek stb.), a tartományok és a nagyobb régiók összehasonlítása.
  2. félév: az olasz alkotmány és államberendezkedés, intézményrendszer; a köztársaság szimbólumai; gazdasági szerkezet, nagyvállalatok, Made in Italy; oktatási rendszer, ünnepek és szokások; társadalmi problémák (terrorizmus, szervezett bűnözés); enklávék (Vatikán Városállam, San Marino Köztársaság).

A tantárgy célja – az Olaszországgal kapcsolatos alapvető ismeretek gyarapításán túl – a földrajzi, politikai stb. szakszókincs megalapozása, illetve bővítése, továbbá a célnyelvi kultúra közvetítésének terén való képesség előmozdítása, valamint a kultúrák közötti közvetítés és az interkulturális kompetencia fejlesztése.

A 2-5 legfontosabb kötelező, illetve ajánlott irodalom (jegyzet, tankönyv) felsorolása bibliográfiai adatokkal (szerző, cím, kiadás adatai, (esetleg oldalak), ISBN)

S. Bertolazzi – B. Ferrari, Fare geografia, Novara, 1993.

L. Cases: Civiltà italiana, Budapest, 1998.

T. Saffioti: Le feste popolari italiane, Milano, 2009.

M. Dei: La scuola in Italia, Roma–Bari, 2012.

G. Astuto: Le istituzioni politiche italiane, Roma, 2016.

Azoknak az előírt szakmai kompetenciáknak, kompetencia-elemeknek (tudás, képesség stb., KKK 7. pont) a felsorolása, amelyek kialakításához a tantárgy jellemzően, érdemben hozzájárul

tudása

A szakot elvégző hallgató tájékozott az adott újlatin nyelvű kulturális jelenségek történetiségének általánosan elfogadott jellemzői, adatai körében.

képességei

Átlátja a nemzeti identitásképző diskurzusok felépítését, működését, és ezeket a kulturális jelenségeket az európaiság kontextusában értelmezi.

Attitűdje

Érti és elfogadja, hogy a kulturális jelenségek történetileg és társadalmilag meghatározottak és változóak.

Képviseli a magyar és az európai identitás vallási, társadalmi, történeti és jelenkori sokszínűségét.

Autonómiája és felelőssége

Az adott újlatin nyelv és kultúra területén szerzett ismereteit alkalmazza önművelésében, önismeretében is.

Nyitott az adott újlatin nyelv kulturális hátterére.

Tantárgy felelőse (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Paolo Orrù egyetemi adjunktus, PhD

Tantárgy oktatásába bevont oktató(k), ha van(nak) (név, beosztás, tud. fokozat): dr. Pete László habilitált egyetemi docens, PhD

Legutóbbi frissítés: 2023. 10. 17. 08:08